کد مطلب:211446 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

الهام سخن
فرمود ای مفضل فكر كن در سخن گفتن كه خداوند بر آدمی الهام می فرماید تا آنچه در ضمیر اوست بتواند به زبان آرد و به خاطرش خطور می نماید كه افكار خود را بدان بیان كند و ما فی الضمیر دیگران را بدین سخن درمی یابد اگر این سخن گفتن نبود انسان در صف چهارپایان قرار می گرفت و از ضمیر خود و دیگران نمی توانست آگاه باشد چنانچه گفته اند سخن از عالم بالا فرود آمده و در خانه دل نشیمنگاه یافته است.

فرمود ای مفضل فكر كن در فن كتابت و نوشتن كه به آن اخبار و حوادث و علوم و



[ صفحه 305]



فنون را می توان ضبط كرد و با نوشتن عهود و مواثیق و پیمان های بین مردم و اقوام و عشایر و ملل حفظ شئون اجتماعی انسان می گردد و حساب و كتاب افراد در حقوق مادی و معنوی و كسب و تجارت و صنعت محفوظ خواهد ماند - اگر نوشتن نبود علم و دانش از بین می رفت و روابط معاملات - قراردادها محو می شد - یا از مسافرین به خاندانش خبری نمی رسید - اگر خط و نوشتن نبود رشته اجتماع گسیخته می شد و به اركان جامعه خلل می رسید.

فرمود موهبت الهی در علم و دانش است ولی خط و نوشتن از فنون مكتسبه انسان است كه با رموز و اسرار و لغات مختلف می نویسند و لذا كتابت در میان ملل مختلف است و هر امتی به زبانی سخن می گویند و به خطی می نویسند.

خداوند زبان گویا داده و قدرت نوشتن عطا فرموده و تدبیر بیان ما فی الضمیر را عطا كرده است و اگر خداوند به انسان كف دست و انگشتان كه آلت كتابت است نداده بود كه بتواند بنویسد مانند سایر حیوانات بود.